به گزارش بازتاب خبر، در دنیای پرشتاب امروز، سرعت انتقال پیام در هنر و رسانه اهمیتی دوچندان یافته است. سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست و فیلمهای کوتاه، بهویژه آثار ۱۰۰ ثانیهای، فرصتی منحصربهفرد برای روایتهای موجز، خلاقانه و تأثیرگذار فراهم میکنند.
مسعود آبپرور به بررسی ضرورت ساخت فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای، قابلیتهای این مدیوم و جایگاه جشنواره فیلم ۱۰۰ در کشف استعدادهای سینمایی پرداخته است.
آبپرور با اشاره به شتاب فزاینده زندگی مدرن و تغییرات عمیق در شیوه تفکر انسان معاصر، بر اهمیت فشردگی و انتقال سریع پیام در آثار نمایشی تأکید کرد و گفت: با گذشت یکچهارم از قرن جدید و هزاره سوم، ریتم زندگی و تفکر بشر بهطور فزایندهای شتاب گرفته است. در چنین شرایطی، فشردگی آثار نمایشی و توانایی انتقال پیام در کوتاهترین زمان ممکن، یک موفقیت رسانهای محسوب میشود. امروز، ضرورت ایجاز در روایت نهتنها یک انتخاب، بلکه یک الزام رسانهای است. زمانی که ما ویدئو کلیپ میساختیم، شعار ما این بود که هرچه فشردهتر، اثرگذارتر و حالا این اصل بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.
جشنواره ۱۰۰؛ فرصتی برای فیلمسازان جوان
وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعاتی را میتوان در ۱۰۰ ثانیه به بهترین شکل به مخاطب منتقل کرد، خلاقیت هنرمند را عامل تعیینکننده دانست و افزود: هنر، عرصه شگفتی و غافلگیری است و هیچ دستورالعملی از پیش تعیینشده برای آن وجود ندارد. این خلاقیت فیلمساز است که مرزهای روایت را جابهجا میکند و ما را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین، موضوع فیلم ۱۰۰ ثانیهای را نمیتوان در چارچوبی مشخص محدود کرد. آنچه اهمیت دارد، توانایی هنرمند در خلق اثری بدیع و اثرگذار است.
مسعود آبپرور که کارگردانی آثار مطرحی همچون؛ سریالهای هوش سیاه، هوش سیاه ۲، عملیات ۱۲۵ و مستوران را در کارنامه خود دارد، جشنواره فیلم ۱۰۰ را فرصتی ارزشمند برای فیلمسازان جوان دانست و اظهار داشت: جشنواره فیلم ۱۰۰ میتواند سکوی پرش فیلمسازان جوان باشد، زیرا نسل جدید تفکری متفاوت و نگاهی نو به روایت سینمایی دارد. ما در عصری تازه از تفکر بشری زندگی میکنیم و این نسل نیاز به پرورش و حمایت دارد. شاید بتوان گفت که فیلمسازان نسل گذشته در این حوزه کمتر توانایی رقابت دارند، چراکه زبان روایت سینمایی دستخوش تغییر شده است.
این کارگردان باسابقه، در توصیهای به فیلمسازان جوانی که قصد ساخت فیلم ۱۰۰ ثانیهای دارند، بر اهمیت اصالت و خلاقیت تأکید کرد و گفت: آنچه یک اثر را ماندگار و متفاوت میکند، اصالت و منحصربهفرد بودن آن است. توصیه من به فیلمسازان جوان این است که خود را از کلیشهها و تأثیرات بیرونی رها کرده و به تخیل و نگاه شخصیشان اعتماد کنند. فیلمی بسازند که از ذهن و احساس خودشان نشأت گرفته باشد و هویتی مستقل و اورجینال داشته باشد.
چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ در نیمه دوم اردیبهشت ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد و فرصتی مناسب برای نمایش خلاقیتهای فیلمسازان جوان به شمار میرود. این دوره از جشنواره با اضافه شدن بخش ویژهای تحت عنوان «فلسطین آزاد»، تمرکز ویژهای بر موضوعات مرتبط با فلسطین و مقاومت خواهد داشت. جشنواره در سه بخش اصلی ایران عزیز، کرامت انسانی و فلسطین آزاد برگزار و آثار منتخب در بخشهای مسابقه ملی، مسابقه بینالمللی و بخش ویژه فلسطین آزاد ارزیابی میشوند.
این رویداد که به همت سازمان سینمایی سوره برگزار میشود، جایگاه ویژهای در سینمای کوتاه ایران و جهان دارد. علاقهمندان میتوانند آثار خود را تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ از طریق وبسایت جشنواره به دبیرخانه ارسال و در این رویداد شرکت کنند.
ثبت دیدگاه